Delen     Populaire blogs     Volgende blog »
Blog maken     Inloggen
_
_
Piekersels
En andere hoofd-bij-hals-en-maak-zaken
_
Home__Weblog__Prikbord__Foto's__Links__Gastenboek__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Veel plezier gewenst voor iedere bezoeker!



Mijn Profiel

ChilaE
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privé bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



Categorieën Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Dank!
03 februari 2013 14:18

Hommage voor hen die achterble...
06 februari 2012 17:34

Dank!!
03 februari 2012 23:22

Luchtig aquarel
30 januari 2012 18:57

Gelukkig nieuwjaar!
14 januari 2012 20:46




Fotoboeken


Water en lucht (10)
_
Sneeuwbeelden (17)
_

Abstract (14)
_
Mensen (13)
_

Bomen en Bloemen (16)
_
Dieren (13)
_






Weblog Vrienden


Ben en alie mulder
Van: benenalie

Redsblog
Van: redone

Bennekesblogje
Van: Benneke

Koken kunst kouten
Van: wenny-m

Jobenthes blogje
Van: Jobenthe

Franstaal
Van: fran

Tharisis
Van: Tharisis

Leuke dingen
Van: tteun

Mijmeringen
Van: Ofsen




Gastenboek berichten

Johan Steenhuis
14 november 2016 01:58
_
Zou graag eens met jou ergens een bakkie troost Wien drinken. Gr Johan. johansteenhuis @home.nl

Wil Kuijpers
06 januari 2016 19:07
_
Zo stil...

Carry (versjes en verhalentrein)
03 juli 2013 21:48
_
Chila, wat is het toch stil op je weblog! Alles goed? Groet Carry.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door moontje om 10:45
_
Nieuwe Club reactie geplaatst

Door Ofsen om 10:45
_
Nieuw prikbordbericht geplaatst

Door Ofsen om 10:45
_
Nieuw prikbordbericht geplaatst

Door Arda om 10:43
_
Fotowedstrijd foto beoordeeld

Door Arda om 10:43
_
Fotowedstrijd foto beoordeeld

Door Bette om 10:42
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Ofsen om 10:42
_
Nieuwe Weblog reactie geplaatst

Door hehety om 10:42
_
Nieuwe Reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Vlakke oudjes??????




Hoe ouder hoe vlakker?

Is het zo dat hoe ouder je wordt, hoe vlakker je wordt? Dat is een idee dat ik ergens hoorde, dat de dingen nog wel bij je binnen komen, maar je bent meer gelaten, laconiek, waardoor de dingen je niet meer zo beroeren als vroeger, de dingen werpen geen stofwolken meer op, zeg maar… het gevoel is afgevlakt.

Nu denk ik wel dat dat voor een hoop dingen kan gelden, want als je 50 bent ben je nu eenmaal geen 20 meer, relativeren lukt je veel beter, wat de buitenwereld er allemaal van denkt kan veel minder relevant worden en ga zo maar door…maar gevoel, emotie…vlakt dat ook echt af? Ik betwijfel dat. Of misschien hangt het heel erg van de persoon af.. ik kom met mijn werk bij veel oude mensen, die zijn dan wel boven de 70, zeg maar, maar ik tref daar toch heel veel emotie en gevoel aan, JUIST heel veel, zou ik bijna denken, als ik dat met de gemiddelde stagiaire vergelijk, van een jaar of 20, die in het werk mee loopt, dan denk ik: hoe ouder, hoe méér gevoel. Veel meer herkenning van veel meer dingen (door eigen ervaring), bij voorbeeld. Heel veel verdriet over allerlei verliezen. Veel frustratie over onvermogen, ziekten, beperkingen. En ook heel veel eenzaamheid en depressie-achtige gevoelens: nutteloos geworden, geen toekomst meer hebben, angst voor de dood, niet meer serieus genomen worden, het allemaal niet meer bij kunnen houden, dat soort dingen.

ZEER veel gevoel aanwezig, totaal (helaas, wellicht) niet afgevlakt.

En dan de ouderen die ik persoonlijk ken die niet ziek zijn die juist heel positief zijn, veel meer van het leven genieten dan vroeger toen ze overal voorbij renden, oog voor allerlei details, blij met kleine dingen, dankbaar voor elke dag zonder pijn.

Maar goed, ik ben bijna 48, geen 65, ik voel me kalmer dan toen ik jong was, iets minder obstinaat, iets minder rebels, wellicht, maar het scheelt niet veel met 20 jaar geleden…gaat dat dan allemaal veranderen als ik 60 ben? Want daar heb ik helemaal geen trek in!!

Dus is het zo dat je gevoel vervlakt als je ouder bent of voelen jullie nog even veel als vroeger?



PS: effe voor Toos een foto erbij geplakt. Toos kan haar eigen logje niet zien, net zo als wij allemaal, maar Toosje blijft zich dan maar dingetjes afvragen en zo, ondanks dat Joke ook al een kopietje heeft geplaatst, dus heb ik maar even een foto gemaakt...van dat mooie roze en de kerstspullen, het is tenslotte nog lang geen februari...en Toos, nu niet meer mekkeren hoor....excuus, het zijn geen kerstspullen...:-)







Weblog van Toos/Tharisis....mooi hè???



Geplaatst op 27 januari 2010 13:22 en 2056 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Benenalie  
27 jan 2010 13:39
Chila......ik voel me niet vlakker!!
Omstandigheden in mijn leven zorgden er juist voor dat
ik meer dingen MOEST gaan doen!
Regelen...ondernemen!
Dat maakte me...veel emotioneler in alles!!
Emotioneel....naarmate je ouder wordt..vallen er veel mensen
om je heen weg!
Ik heb er juist zin in om dingen te gaan ondernemen!
Workshop....fotografie!
Ik kan genieten...van de kleine dingen on het leven!
Zit niet op mijn stoel vastgeplakt! :grin: :grin:

Tteun  
27 jan 2010 13:43
Chila ik voel nog net zoveel als vroeger alleen veel dingen heb je al meegemaakt en reageert daar niet meer zo heftig op wat niet wil zeggen dat Teun zich niet meer opwind of boos wordt als hij onrecht ziet. Maar ik zie mij niet meer meelopen in een protestdemonstratie. Gr. teun
_





_
Wenny-m  
27 jan 2010 13:47
Ik denk niet, dat je vervlakt. Wel kan het me veel minder schelen : wat MEN van mij denkt.

ChilaE  
27 jan 2010 13:53
Drie keer nee, lees ik hier. Alie, ja, meer verdriet in die zin, mensen sterven..en je moet dus meer doen, ook door uitval van de ander, denk ik...en nog heel aktief...dus, al met al, net zo veel gevoel als vroeger....
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 13:56
Dus Teun, voelen blijft hetzelfde, in principe, alleen de akties verminderen wat...ik denk dat je, als je jong bent en iets tien keer meemaakt, ook de tiende ker minder heftig reageert dan de eerste keer, dus ik denk niet dat dat in die zin met ouder worden te maken heeft...

Wenny, ja, dat is wel een kenmerk van ouder zijn, denk ik...MEN kan wat meer de pot op dan wanneer je 20 bent en de buitenwacht je graadmeter is...

Al met al, hoera, voorlopig ben ik blij, er is nog hoop!!!

Dank!!! Nog even afwachten wat de rest zegt....moet nu eerst naar de paarden...

Moontje-fifty5.1  
27 jan 2010 14:07
in het hoofd blijft het het zelfde hoor !! :grin: maar je trekt je minder iets aan van wat andere denken

don't worry be happy ,moontje :grin:
_





_
Mechgalina.1  
27 jan 2010 14:22
ik denk dat je je niet meer druk maakt om onbenulligheden maar ik vind wel dat als je ouder wordt je juist gevoeliger wordt. kijk maar als je kleinkinderen heeft en die mankeren wat dan trek je je het meer aan en bij je eigen kinderen dacht je ach dit komt wel goed en ook wordt je incasseringsvermogen minder dus alles wat je meemaakt pakt je veel eerder omdat je daar veel meer mee bezig bent en vroeger was er wel weer wat je vezig hield en waardoor je het makkelijker naast je neer lag. dus nee je wordt juist gevoeliger naarmate je ouder wordt

Redone  
27 jan 2010 15:30
Chila, vervlakken zeer zeker niet, je reageert misschien iets makkelijker en laat je gevoel iets makkelijker spreken.
Maar ik maak me niet meer zo druk hoe men over mij denkt, dat had ik vroeger heel sterk.
Door de dingen die je meegemaakt hebt word je gevormd en misschien juist daardoor meer gevoel gekregen!
Liefs Ria
_





_
Franslj.1  
27 jan 2010 16:30
Je hebt er een gevoelige nadenker van gemaakt, Chila en als ik even op de eerste foto mag reageren, dan hoop ik, dat de kudde geen rondjes draaien, want de leider van die kudde, vaak stronteigenwijs, maakt dan hetzelfde mee, als de persoon die achterin de kudde meeloopt... Snap je 'm nog? :grin:

Gevoeligheid neemt toe, naarmate de mens ouder wordt? Ik kan alleen voor mezelf spreken en constateren, dat gevoelens een heel leven aanwezig zijn, maar in de beginne worden onderdrukt door uiterlijke omstandigheden en later, als, me zelf, echtgenote, ouders, kinderen, vrienden, iets overkomt, komt het 'onderdrukte' gevoel, in alle hevigheid terug.

Zoals je weet, ben ik aantal jaren actief geweest en 'zat' ik regelmatig bij stervenden. Na 15 jaar ermee gestopt, juist vanwege de gevoelens, die ermee gepaard gaan en ik kan je vertellen... de dood van iemand meemaken, went nooit.

Groet... franslj. (alle paarden weer schoon en verzorgd?)

Sylla  
27 jan 2010 16:58
Afgevlakt???? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik met mensen anders omga dan bv. 10/15 jaar geleden. Als er iemand hulp nodig had, geen probleem, syl lost het wel op. Iemand in de shit, geen probleem, kom maar hier wonen. Protestmarsen lopen, syl liep voorop, dat heb ik allemaal veel minder. Protestmarsen zal ik écht niet meer lopen, als mensen in de shit zitten bel ik een dokter of psychiater i.p.v. het probleem zelf te willen oplossen. Ik ben wat afstandelijker geworden naarmate ik ouder wordt, dat merk ik wel. Ik kan de wereld niet in mijn eentje verbeteren dat besef ik nu wel. Ik heb nu meer zoiets van :"het zal allemaal wel..." niet goed misschien maar dat gaat gewoon vanzelf en had ik ook net van mezelf gedacht dat ik dat zou kunnen. Het is niet zo dat niemand meer mij interesseerd maar ik kan nu makkelijker keuzes maken. Eerst jezelf redden dan pas kun je een ander van dienst zijn en zo is het ook natuurlijk. Dus afgevlakt?????misschien een heel klein beetje de scherpe kantjes eraf??? Het zal wel
_





_
Benneke  
27 jan 2010 17:14
Hoi Chila, ik denk dat er nauwlijks verschil in beleving is of je nu 40 bent of 80. Een leuk voorbeeld was toen mijn vader 80 jaar werd en ik hem vroeg hoe het nu voelt om 80 te zijn. Hij antwoordde: Vroeger dacht ik dat dat erg oud was, maar het valt eigenlijk best mee.
Kijk zo'n antwoord is bij mij altijd blijven hangen. Ik denk ook dat je bent hoe je je op dat moment voelt.

Een groet van Benneke

ChilaE  
27 jan 2010 17:26
Ik krijg toch wel het idee door jullie reacties dat het tamelijk individueel is, en/of dat er gradaties zijn, of bepaalde vlakken waarop het wel of niet verandert...Moontje, minder aantrekken van anderen, die zie ik vaker voorbij komen, dus die is blijkbaar wat algemener van aard..dat herken ik nu al in vergelijking met toen ik 20 was, zeg maar, en ik vind dat wel een verbetering! No worry, maar je kunt toch zo maar eens even ergens oven nadenken, niet waar?
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 17:33
Mechgalina (wat een aparte naam!), welkom...gevoeliger juist. Minder afleiding dus de dingen gaan makkelijker met je aan de haal, ook. Incasseringsvermogen minder..ja, dat merk ik ook bij klanten..is wel ook een beetje in tegenstelling tot het je niet druk maken om onbenulligheden, ik zie vaak dat ouderen zich juist heel erg druk maken om onbenulligheden, die brengen hen dan helemaal uit evenwicht, maar aan de andere kant is er meer relativerings vermogen, meer overstijgend kunnen waarnemen, doordat je al zo veel hebt mee gemaakt...

Dank je voor je bezoekje en bijdrage!

ChilaE  
27 jan 2010 17:37
Ria, jij zegt dus ook gevoeliger en ook: "je gevoel meer laten spreken", dat is ook wat ik bij mezelf bemerk, daardoor vond ik het juist ook zo verontrustend te vernemen dat mijn gevoel zou gaan verdwijnen en vervlakken....ook jij hebt dat je je minder van anderen aan trekt, wat fijn is, natuurlijk, want wat doet het er tenslotte toe wat Mien en Kees van jou of jouw dingen vinden...dus lijkt me wel heel fijn voor je dat dat een stuk minder is geworden!! Als je dierbaren nog maar met je door de bocht kunnen is dat genoeg, toch...
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 17:48
Wat fijn is: je hoeft niet meer steeds dat "bedankt voor uw reactie" weg te klikken, je kunt gewoon doorgaan, fijn!!!

Frans: Snap hem helemaal, maar als de leider zo stronteigenwijs is zal hij vast niet het platgetreden pad voor de tweede keer bewandelen... :grin:
Dus voor jou is het juist zo dat de gevoeligheid toe is genomen doordat de rem eraf is gegaan door de jaren, waarbij er ook dingen van "eerder" terug kwamen, eigenlijk. Dus voor jou geldt in ieder geval dat je NIET vervlakt bent, net zoals bij de rest van de reakties.

Ik vind trouwens dat sterven van iemand wél went. Niet het verdriet en het fenomeen sterven en zo, maar wel dat het minder eng wordt, minder vreemd, minder "raar" en zo. Als ik mijn eerste ervaring toen ik 18 was vergelijk met de meest recente van een paar weken geleden zijn er toch hele grote veranderingen opgetreden door de honderden overlijdens van mensen die ertussen hebben gezeten (tussen toen en nu)...

Alle paarden weer verzorgd, koud was het daar, harde wind...alles bevroren, zo ook de drollen, wat een gebik om ze los te krijgen van de grond zeg!!

ChilaE  
27 jan 2010 17:59
Syl, je hebt je van het Florance Nightingale syndroom bevrijdt!! Lijkt me een goede zaak, in jouw geval, dat er enige vervlakking heeft plaats gevonden want inderdaad kun je de wereld niet redden..alsje dat inziet neem je denk ik vanzelf meer afstand van de dingen en mensen. De "wilde haren" verdwijnen wel door de jaren heen, dat is ook logisch, denk ik...jouw reactie komt nog het meest in de richting van hetgeen ik vernomen had en waarop dit artikel gebaseerd is...scherpe kantjes eraf in ieder geval en niet meer de reddende engel, maar dat vind ik geen verontrustende zaken voor de toekomst :grin:
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 18:03
Ben, ja dat is een mooie uitspraak van je vader!! En, ja, hoe je je voelt op een moment speelt ook mee inderdaad, je kunt je de ene dag 80 voelen en de andere dag 30...maar ik ben toch blij te vernemen dat in het algemeen het gevoel niet verdwijnt noch vervlakt...

Allen dank voor de bijdrage en nog een fijne avond!!

Nett  
27 jan 2010 20:13
Ook ik kan me wel vinden in de inleiding van je artikel.
En in de reactie van Sylvia kan ik me helemaal vinden.
Teun lijkt er ook iets in te herkennen, in het vervlakken en Wenny benoemt het anders.
Tenminste dat lees ik erin, maar jij weer niet.
Je staat niet te juichen bij het egaliseren Chila, begrijp ik.
Mag natuurlijk... maar vervlakken hoeft toch niet perse negatief te zijn?
Ik voel me niet onprettig, integendeel, kan indrukken wat beter relativeren, gaan gevoelens wat minder snel met me op de loop, raakt h.e.e.a. me soms minder.
Bovendien er blijft nog genoeg over...puff ik weet er af en toe nog geen raad mee.
Je moet nog even geduld hebben Chila, nog evenlang wachten en dan weet je hoe het zich bij jou ontwikkeld.
Maar lievere koekjes, vrees ik, worden in dit verband niet gebakken.


_





_
Tharisis  
27 jan 2010 20:14
:grin: Dag Chila
Ik wíst het! Hartstikke goed aangepakt! Dankje....
Mijn moeder is negenennegentig jaren jong en ik drieënzestig. We hebben allebei het nodige meegemaakt en zijn beide nog steeds wie we altijd waren. Volwassener geworden, dat wel en geleerd van levenservaringen. Maar de basis-inborst, hoe die ook is en hoe anderen dat willen zien, is hetzelfde gebleven, bij haar en bij mij.

By the way: het zijn geen kerstspullen op de kiekjes van mijn weblog, maar bladeren van planten bij de keukendeur, verschillend bewerkt.
Toos


ChilaE  
27 jan 2010 20:25
Ha Nette!! Ja, er is herkenning, zeker! Van onderdelen, vooral wat anderen van je vinden, en niet meer zo gek als toen je 20 was, nee, dat lijkt me logisch, toch? Ik heb toch een liever koekje: ik heb liever geen vervlakking! En ik lees toch voornamelijk in de reacties dat men hetzelfde voelt als vroeger, wellicht zelfs meer (zeg je zelf ook, dat er nog zat overblijft, als je helemaal vervlakt was dan had je dat niet)...dus afwachten? Nee, ik ga opletten! Opletten of ik niet af aan het vlakken ben en richting geraniums ga...want als dat zo is dan ga ik ingrijpen...geen idee hoe, maar doen zal ik het! (jeugdige overmoed zeker? ) :grin:
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 20:28
Toos, negenennegentig!!!!! Zo hé!!!!! Feestje zeker, met de 100??? En nog steeds dezelfde...hoopgevend is dat, hoera!!!! En jij ook, nog hetzelfde als altijd, los van de levenservaringen, natuurlijk... gelukkig!!!! :grin: :grin: :grin: Ik ben blij!!!!!

Heb de kerstspullen gecorrigeerd...min of meer... Ja, dat wíst jij hè?

Franslj.1  
27 jan 2010 20:38
Yep, gaat 'n stuk makkelijker nu, Chila. Bovendien is het ook makkelijker, om iemand toe te voegen als 'vriend', door op het 'www'-knopje te klikken, want dan staat er aan de linkerkant van de toe te voegen persoon; 'toevoegen als vriend'... aanklikken en terug naar je eigen blog, om verder te lezen.

Is nog maar de vraag, of een leider zo slim is, als hij/zij zich voordoet, want hij/zij kan wel niet zonder kudde.. :grin:

Zo zou je het ook kunnen stellen; dat de rem er vanaf is gegaan door de jaren heen, maar persoonlijk denk ik, dat het meer te maken heeft met onderzoeken. Een mens kan sentimenteel zijn, maar ook emotioneel. Sentiment; 'wat heb ik het toch erg !'... Emotie; 'in verdriet, boosheid, angst' blijven steken, maar daarnaast en door het sentiment en de emotie heen, kan een sensitiviteit worden ontwikkeld, waar de zintuigen steeds 'scherper' worden en dit manifesteert zich door 'stilte, ruimte, rust, leegte' in het brein.

Voor een buitenstaander kan dit kil en zonder belangstelling zijn, overkomen, maar dat is het juist niet.

Okay, in die zin wordt het wel duidelijk, dat sterven bij het leven hoort, maar ik bedoel inderdaad, de aanloop er naar toe. Om daar getuige van te zijn, went niet, voor mij althans.

Paarden, ja. kinderen zijn toch wel makkelijker in de omgang, zeg ik wel eens tegen willeke, als maurits iets mankeert, waarop willeke antwoordt, als er eens iets met de kinderen is; een paard is toch wel makkelijker in de omgang, nietwaar...

Groet... franslj.

_





_
ChilaE  
27 jan 2010 20:46
O, trouwens, Nette, nee, vervlakken hoeft niet negatief te zijn, zeker niet, kan ook een zegen zijn!!

ChilaE  
27 jan 2010 20:57
Ja, en bij degenen die je als vriend hebt toegevoegd staat dat er dan niet meer, waardoor je meteen kunt zien dat die al je vriend is…alleen verwijderen van vrienden kan nog niet, ik heb er een zooi dubbel staan, dat ging vanzelf, die moeten dan weg, natuurlijk, maar dat gaat dan weer niet. Nou ja, maakt niet uit, komt wel een keer…

Zonder kudde…heeft de kudde nodig dus is geen slimme leider…maar hoe kun je een leider zijn zónder kudde???

Dus, als ik het dan goed begrijp, ben je van “onderdrukken”, door emotie en sentiment heen, tot sensitiviteit gekomen..

Waarom zou dat kil lijken? Meegevoel blijkt toch uit van alles en nog wat aan non verbale tekenen, die mensen heus wel oppikken, al ben je de rust zelve..kom je zo over dan? Lijkt me niet…

Nee, dat went niet, blijft een mysterie, verdrietig toch en mooi ook, ergens, vooral de stervende zelf is vaak heel mooi in zijn/haar proces, naar mijn gevoel, het is vaak het moeilijkst voor de achterblijvers, is mijn ervaring, maar ergens voelt het fout dat sterven bestaat, vaak op zo’n ontluisterende manier ook…terwijl de geest groeit, takelt het lichaam af..

Paarden (dieren) en kinderen zijn erg vergelijkbaar… :grin:

_





_
MHDE.1  
27 jan 2010 21:00
Chila, nee ik ben er niet vlakker op geworden.
Emotie's ? Jawel soms wat meer..maar ook zeker wat makkelijker.
Ik vind het bv niet zo belangrijk meer wat een ander van mij denkt, terwijl ik dat vroeger echt vreselijk vond.
Of wat ik aan heb op een dag..zal me een worst zijn wat men daar van denkt.

Maar zie ik dingen op tv..rampen etc..ja dan ben ik zeker emotioneler geworden dan vroeger.
Mijn dieren..ja ook daar ben ik heel gevoelig voor, meer als voorheen.

Ik denk ook veel dieper na over het leven, en probeer elke dag te plukken Carpe diem zeg maar :grin:
En dankbaar voor de gezondheid !

Nett  
27 jan 2010 21:02
Ja Chila... zo is dat en is er werkelijk zoveel verschil?

Maar ik heb een tip voor je.
Misschien kun je beginnen met de geraniums weg te doen, dan is dàt gevaar in ieder geval geweken.
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 21:15
Marianne, meer en meer is alles geworden dus...rijkdom lijkt me dat, daar teken ik voor!!! Ja, die vanzelfsprekendheid van vroeger dat je alles maar for granted nam, dat gaat weg, inderdaad, meer bewust van alles en blij met de dingen, die had ik nog niet in het vizier...misschien komt het doordat je dichter bij het sterven komt dat het leven meer gaat tellen?

ChilaE  
27 jan 2010 21:20
Nette, dank voor de tip :grin: ik heb echter geen geraniums..
NOG niet, in elk geval...maar verschil...wat waar tussen wat? geen idee..

Maar jongens, wat leuk dat jullie allemaal je mening gaven en mij zo een beetje hebben voorbereid op wat me te wachten staat of kán staan of niet hoeft te staan...en het hagelt hier
_





_
MHDE.1  
27 jan 2010 21:23
Chila, ik denk dat men vaker wat meemaakt.
Je wordt ouder, en je verliest een hoop dierbare om je heen.
De rest doet er dan niet meer zoveel toe.

Je bent realistisch..Denkt..kan ook mezelf overkomen.
Het hoe en waarom zijn duidelijker aanwezig, en worstel meer met die vraag.

Wel is er een leegte, die ik niet goed kan verklaren, ik denk omdat ik al zoveel dierbare kwijt ben geraakt..teveel wat een mens eigenlijk moet kunnen verdragen.

En dan denk je...een rugzak te hebben, worden je ogen weer geopend als je het leed van andere ziet.
Daarop volgt het gevoel, van blij zijn met wat er is en wat je allemaal nog mee MAG maken :grin: Zoiets..denk ik.

Benenalie  
27 jan 2010 21:26
Hoi Chila.....ik wilde wel wat van de kantjes van Syl hebben!!
Iets vaker nee kunnen zeggen....ik probeer
er altijd op alle manieren voor iemand te zijn!!
Dat is iets wat ik mijn hele leven al doe!!
Terug ontvangen......
Ik zou......stapjes terug moeten(leren) doen..dat
zou beter zijn voor mijn reuma!!
Ach ja....that's me!!
Een.....gevoelsmens in hart en...!!

Xx Alie
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 21:34
Marianne, ja, die tegenstrijdigheden...verliezen, leegte en toch dankbaar zijn voor wat er wél is, als je dan weer ziet hoe het met anderen gaat, ergens...erg voor je dat je zo veel mensen hebt moeten verliezen..als de essentie uit je leven is verdwenen is de rest inderdaad minder belangrijk..maar als er dan een konijn pijn heeft komt dat weer giga binnen en is toch heel erg belangrijk, vaagt op dat moment die leegte weer naar de achtergrond...we zijn rare wezens, wij mensen...dank je voor je openhartige reactie!

Elin.1  
27 jan 2010 21:37
Vlakker? Soms denk ik: was het maar waar...
Er zijn veel oudere mensen die de dingen gedwee lijken te accepteren maar dat is een kwestie van dwang; ze zijn minder weerbaar, laten zich door hun kinderen ompraten. Ik zag het vaak gebeuren toen ik als alfahulp werkte.

_





_
ChilaE  
27 jan 2010 21:37
Alie, ik dacht dat je daar mee bezig was, met stapjes terug en leren ontvangen en zo....misschien kun je bij Syl in de leer? Voor haar was het ook een soort zelfbehoud, zeg maar, om niet zelf ten onder te gaan aan de ellende van Jan en Alleman, daar zou jij dus ook wel wat van kunnen gebruiken....aande andere kant is zo een lief en zacht persoon ook wel een aanwinst voor de wereld, Alie!! x

ChilaE  
27 jan 2010 21:43
Ahh, zielig hè? is dat. Gemeen van die kinderen eigenlijk, die oudjes hebben gewoon de energie niet meer om zich te verweren tegen alle snode plannen..dat vind ik echt helemaal fout om te doen..maar verdriet hebben ze er wel van, ja..veel verdriet. Niks vervlakt, inderdaad, helaas..
_





_
Franslj.1  
27 jan 2010 21:51
Goh, bij jou ook al dubbele? Bij mij hetzelfde en ik ga me er ook niet in verdiepen, want in feite is het begrip 'vrienden' op een platform, een vervlakking van échte vriendschap, vermoed ik toch. Verder heb ik er ook niets mee, omdat ik gewoon van 'mens tot mens' leef, zonder gradaties, rangen en standen...

Nou, een leider zonder kudde, bestaat best wel, Chila, maar dan als 'lijder' :grin: :grin: . Hebben we het al eens over gehad, geloof ik. Wees volgeling, noch leider en vraag je af, hoe het leven er dan uit ziet.

Of ik zo over kom bij anderen, weet ik niet, maar zo voel ik me wel bij anderen; kalm, rustig, stil, woorden doordringen en in me opnemend, wel of niet ergens op ingaan, doorweven met sentiment, emotie en sensitiviteit en soms 180 graden draaien.. ouwoeren, kletsen, zwammen etc....

Mooi gezegd; terwijl de geest groeit, sterft het lichaam af... inderdaad. Ja, als dit 'fout' voelt, heeft het waarschijnlijk met vooringenomenheid te maken, want we weten niet waar de geest naar toe groeit...

Groet.. franslj.


Fey  
27 jan 2010 21:52
Ik ben inderdaad door de jaren heen wat onverschilliger geworden Chila. Toen ik nog echt jong was, kon ik echt verdrietig zijn als iemand me negeerde. Nu denk ik, laat maar gaan er blijven genoeg mensen over die het wel leuk vinden om met me om te gaan. Een hele fijne avond van wat er van over is. lieve gr. fey
_





_
HelenaC.1  
27 jan 2010 21:52
Nee hoor... als ik over mezelf spreek, is mijn gevoel niet vlakker geworden, integendeel. Ik kan mij soms nog behoorlijk druk maken. Verdriet, blijdschap kan ik nog heel intens beleven, dan toen ik nog jong :grin: was.

Nett  
27 jan 2010 22:08
In andere bewoordingen, zoals trek het me niet meer zo aan, wat andere zeggen, menen, leegte, onverschilliger.... .
Gaat toch ook die richting op?
Het biologische klok tikt toch gewoon door en door en daarmee ook de veranderingen in ons lichaam, niet alleen het buitenkant maar ook van binnenkant.
Het is toch normaal dat je gevoel ook veranderd, waarom zou dat bij het ouder worden stilstaan.
Ik zou het vreemd vinden als het niet zo was.

_





_
ChilaE  
27 jan 2010 22:21
Ach Frans, dat is alleen maar een naam, natuurlijk zijn het geen vrienden…ik ga me er pas in verdiepen als alles werkt, doe het dan in één keer goed en klaar. Ik kon niemand vinden en heb toen iedereen bij de vrienden gezet zodat ik ze wél kon vinden, maar nu ga ik eigenlijk alleen via die 500 nieuwe artikelen. Nou ja…

Volgeling noch leider..tja, dat is wat ik doe, denk ik…sta toch wel halve dagen in de stront, momenteel, hoe kan dát dan?

O, omdat je zei: “voor een buitenstaander kan dit kil overkomen” dacht ik dat je dus dacht dat je zo over kwam. Maar ja, van de ene kant naar de andere…ha ha ha, ja, dat kun je ja!!

Wat fout voelt is de aftakeling, het verlies voor de anderen, het verdriet dat er mee gepaard gaat. Vooringenomenheid ja, zeker, want ik zou willen dat het anders was, ik vind dat het niet zo moet zijn, allemaal. En nee, we weten niet waar de geest naartoe groeit, ik hoop naar iets goeds, in elk geval naar acceptatie. Sterven is iets heel vreemds, de persoon gaat weg, het omhulsel blijft. Ik snap er niets van.


ChilaE  
27 jan 2010 22:25
Hoi Fey, nou, dát lijkt me nou toch wel prettig, die verandering...ik kan wel van de wap raken als mensen lelijk tegen me doen en negeren vind ik lelijk doen...dus als dat onverschilliger zou worden lijkt me dat wel prettig! In elk geval voor jou prettig dat dat je niet meer zo raakt, want best veel mensen kunnen naar doen op zijn tijd...jij ook nog een prettig stukje avond!
_





_
ChilaE  
27 jan 2010 22:28
Heleen, jij dus helemaal niet. Het wisselt toch wel sterk hier...maar ik denk dat boos en blij en druk maken en zo voor iedereen ook wel geldt, ook voor degenen die her en der een vervlakking of onverschilliger voelen, het zijn maar deelgebieden, stukjes, áls het al zo is, wat dus niet voor iedereen zo is, maar zeker ook niet voor iedereen NIET...eh...

ChilaE  
27 jan 2010 22:37
O, zo ja…ja, die dingen gaan ook die richting op, nee, geen verschil, nee…ja, veranderen is wel zo natuurlijk, meer relativeren, je niet meer zo druk maken, dat soort dingen, maar vervlakken, gevoelsarm worden, lijkt me niet een fijne verandering, tenzij het een tegenwicht is van dingen waar je eerder last van had, zoals Syl bv aangeeft. En als het op deelgebieden is, bepaalde dingen, zoals Fey bv zegt, kan het behoorlijk prettig zijn zelfs! Of als er veel pijn is gedaan doordat iemand kwetsbaar was, kan het natuurlijk heel veilig voelen als je wat meer afstand kunt nemen, een schild kunt opbouwen…zodat het allemaal niet meer zo scherp binnendringt. Wat ik uit het geheel haal is dat er wel delen kunnen vervlakken, en meestal zijn dat delen die eerder onprettig waren in hun heftigheid, maar dat de basis onveranderd blijft en dat, als men geen last had van bepaalde dingen, die vervlakking ook niet optreedt. Dus ergo: we leren omgaan cq ons te pantseren door de jaren heen ten einde te overleven…
_





_
Jeannest  
27 jan 2010 22:37
Chila Hallo
Veranderen je gevoel als je 60 bent nou echt niet .Je wordt emotineler dat wel .Maar als je je hele leven geinteresseerd bent in de dingen om je heen dan blijft dat .En ook de vlinders worden misschien wat rustiger
Je hebt zelfvertrouwen en ontdekkingsdrift net als toen .En de wereld ligt nog steeds voor je open . En ik kan het weten want ik ben ....
Grt van Jeanne

ChilaE  
27 jan 2010 22:46
Nou, jij hebt een optimistische kijk op het leven, Jeanne! Zou bijna denken dat je 30 bent Alleen de vlinders iets rustiger..en vol zelfvertrouwen...was je dat toen je 20 was? Ik niet...

Maar goed te lezen dat je vol inhet leven staat, dat geeft de burger moed...slaap lekker voor straks..
_





_
Nett  
27 jan 2010 23:12
Vervlakken is een proces dat misschien wel tot gevoelsarm kan gaan, maar om het direct zo te noemen, nee daar kan ik niet mee uit de voeten.
Verder hoor je mij niet klagen, over je betoog.


ChilaE  
27 jan 2010 23:31
Nette, daar heb je gelijk in, gevoelsarm is wel erg ver doorgevoerd, maar dat roept het bij me op, waarschijnlijk vanwege patiënten in de psychiatrie, die medicijnen krijgen waardoor ze vervlakken (om de boel onder controle te houden) en die noemen zichzelf dan gevoelsarm. Dat ervaren ze als heel vervelend. Dus de ene kreet leidt voor mij naar het volgende. Maar dank voor je nuancering, wijze vrouw! Wat ouder zeker...
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 10:09
Hé Catootje je bent er al weer vroeg bij!! Oppervlakkigheid hier? Het is internet hè, de hele wereld kan het lezen...vind ik het nogal meevallen hier, dat gegeven in acht genomen..ik kalmer, ja, dat mag ook wel, ik was nogal een wilde, en dat is nog niet geheel verdwenen.. zit in de aard van het beest hè, zal blijven, alleen beetje minder, tandje lager...jij wilder, pas maar op dat je geen heup breekt.. :grin: fijne dag!!

Dimphena  
28 jan 2010 12:24
Hallo Chila, ik ben juist rijker geworden na al die jaren, juist door die opgedane ervaringen. Wijsheid komt met de jaren, tenminste dat hoop ik. Want ik kan nog steeds heftig reageren als ik iets hoor of zie wat me niet bevalt, hetzij wel wat rustiger dan jaren geleden. B.v. vroeger kon ik me druk maken omdat ik zo mager was en nu zou ik graag wat pondjes kwijt willen raken, maar lig er niet wakker van, er zijn belangrijkere dingen in het leven. Groetjes Diny
_





_
Vivero.1  
28 jan 2010 12:26
Hmmm ... op een aantal gebieden kan ik meer en meer relativeren. Maar ben nog veel te actief, en nieuwsgierig om van vervlakkend te sprekend. Het wordt juist leuker, pittiger, frisser vind ik :grin:

ChilaE  
28 jan 2010 12:30
Ha Diny, wat rustiger dus...maar toch nog druk maken om "vrouw bij dokter"-gedoetje.. En wijzer worden is nooit weg, natuurlijk!
Te mager, te dik, er is altijd wat, wat dat betreft...je daar minder druk om maken is wel heilzaam,. lijkt me...

Dus voor jou geen vervlakking te bekennen...fijne dag!!
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 12:32
Ha Marianne, wat leuk dat je er nog even bent!!! Nee, bij jou meende ik al geen vervlakking te zien, nee, eerder het tegendeel, inderdaad, wellicht...relativeren ja, dat hoort wel echt bij het stijgen der jaren, mar niet zo zeer bij oud zijn..als je 30 bent relativeer je al veel meer dan wanneer je 16 bent...fijne dag hoor!! Enne...beetje kalm aan hè...

Vivero.1  
28 jan 2010 12:38
Ik werk nu nog vnl thuis, dus errug relaxt! :grin:
Enne, bezoek jullie nog wel hoor, zo af en toe
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 12:45
Goed zo, relaxed houden!! Leuk als je nog eens op bezoek komt ja!! Dus dan blijf je wel lid, anders kun je niet meer reageren...als je je uitschrijft is trouwens ook in één klap je blog weg, dat je er even rekening mee houdt, misschien wil je nog iets bewaren...heb ik ook een keer gehad, nl..beetje opeens was alles weg...

Vivero.1  
28 jan 2010 12:50
Ik schrijf mijn teksten bijna altijd keurig eerst in een Word document, dus heb bijna alles nog. Ook van Linq destijds. xx
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 12:54
Gelukkig! O ja, Linq...ha ha ha, toen wes je er ook la weg van...en weer terug gekomen...kom je deze keer ook terug? Of blijf je misschien gewoon toch...? Ik begrijp dat nooit, weg gaan, je kunt alles toch op een laag pitje zetten, het een tijdje laten betijen..hoe moet het dan met Broer en mij hier zonder jou? Ik vind het asociaal...

Vivero.1  
28 jan 2010 12:59
Nou, zo zie je maar weer :-) Vlak die oudjes van 50 en plus niet uit! Worden zomaar asociale krengen
Nee, stop er echt mee. Heb nog zoveel andere dingen te doen. Enne, we houden contact, wat dacht je
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 13:07
Ha ha ha, asociale krengen... ja, contact houden zeker, maar je artikelen waren ook zo apart altijd, er is niemand zoals jij hier, dat zal ik wel missen hoor...maar je hebt gelijk, als je moet gaan dan moet je gaan...

Fey  
28 jan 2010 13:33
Ik denk dat ik inderdaad wat vlakker ben geworden. Trek me van mensen minder aan. Als ze me niet moeten dan is dat zo, ik trek mijn schouders erover op. Vroeger kon ik daar echt verdriet van hebben. Ik ben met zoveel dingen bezig zoals vanochtend naar de Schildersclub geweest. Het is echt leuk, de mensen gaan echt leuk met elkaar om en respecteren elkaar. En dat koester ik. Fijne dag en lieve gr. fey
_





_
Franslj.1  
28 jan 2010 13:50
Precies, Chila... ik doe ook maar wat en als het dan in de soep loopt.., nou ja, maar is wel even anders dan 'in de stront staan' en dat zonder leider, noch volgelinge te zijn? Dan heb je vermoedelijk met paarden te maken....

Jij vindt dus, dat het niet moet zijn, zoals het nu in het leven gaat. Okay, dan geef ik je het 06 nummer van de Schepper van Hemel en Aarde en zeg je er maar bij, dat het voor mij ook anders moet; 0667829035.. rechtstreekse verbinding met 'Dieu'... zijn webadres; www.dieu.km

Groet... franslj.


ChilaE  
28 jan 2010 14:02
Fey, wat gezellig dat je nog een keer langs komt... ja, dat moet fijn zijn, die schilderclub, dat je je daar goed voelt...zeker iets om te koesteren...zet je de resultaten vanet schilderen nog een keer op je blog? fijne dag!!
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 14:06
Paarden, ja paarden!!!!! stront, poep, drollen, allemaal bevroren..

Ik zal bellen naar die daarboven..ja, het zou vanmij mooier mogen hier, zonder pijn, leed enz en nog wat van die zaken...maar het is niet zo en daar doen we het mee...gelukkig zijn er een hoop goede dingen ook, en mooie, en lieve, en leuke... :grin: en niet alles wat beroerd is is bereord, het kan soms leerzaam zijn of een intense ervaring enz, bla bla bla, doe mij maar het paradijs!!!

Ik zal dieu je groeten doen! Lekker zonnetje buiten, nu, heerlijk!!!

Franslj.1  
28 jan 2010 14:22
Chila schrijft; '...doe mij maar het paradijs!!!..' Juul ? :grin: :grin:

Groet het zonnetje.. franslj.
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 17:46
Juul?? Wie is Juul dan?

Franslj.1  
28 jan 2010 18:59
Juul Paradijs van een of andere krant...weet niet meer welke, want ik lees geen kranten... Groet.. franslj.
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 19:22
Er rinkelen hier geen bellen...klepels kwijt? We zijn hier met zijn tweeën maar nooit van gehoord...ik lees ook geen kranten...hij wel...en onthoudt alles, maar nee...geen Juul in zijn database...

Josefien.1  
28 jan 2010 19:45
Zeker geen vervlakking eerder meer inzicht en diepgang boven een bepaalde leeftijd. Futiliteiten, daar maak ik me niet meer druk om die schuif ik nu terzijde en haal mijn schouders op. Eigenwijs heb ik nu omgezet in EigenGrijns! :grin: En er valt goed mee te leven!
Dag, dag!

_





_
ChilaE  
28 jan 2010 19:47
Ja, verdomd, dat is zo! Jarig. Had er nooit meer aan gedacht...hoezo er tegenaan zien met dit weer...60, dat is wel een leeftijd waarop je er bijna niet onderuit kan...ik word 48, doet er niets toe, die leeftijd, gelukkig...ik duik onder...toedeloe!!!

ChilaE  
28 jan 2010 19:51
Josefien, welkom terug :grin: ja, je was niet weg, effe pauze, ik weet het...de site bevalt je zeker niet zo...beetje druk en zo...jammer hè? Nou ja, je moet toch aan je boek werken, geen tijd voor het gezwier hier...leuk dat je er even bent!! Oud en wijs en eigengrij(n)s, DAT is leuk!! Futiliteiten, zoals boerenkool eten, worden achteloos over de schouder geworpen :grin: that's the way, ahhah, ahhah, I like it!!!

Mar ja, meer diepgang en zo, dat geloof en hoop ik ook...succes met alles, meid!!
_





_
Franslj.1  
28 jan 2010 20:10
'Hij', Chila, leest dan waarschijnlijk geen 'Telegraaf', want na wat enig piekeren, herinner ik me een uitzending van P en W, waar Juul Paradijs, de 'baas' van die krant, aan de 'tand' werd gevoeld.

Wat ik er uit heb kunnen opmaken, is het voor velen de krant, die graag zaken 'opblaast' en daarmee wil scoren...

En dit allemaal, omdat je in een reactie het volgende schreef; '...bla bla bla, doe mij maar het paradijs!!!..' Toen dacht ik aan Juul...pfffffffffffffffffff...

Groet... franslj.

Wenny-m  
28 jan 2010 20:14
Wat een drukte hier, leuk al die reacties.
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 20:21
Hij leest het NRC, maar wel de financiële telegraaf, dacht ik, of het financieel dagblad, kan dat ook? Ik lees niks en weet nooit iets, ik ga er altijd van uit dat ik het wel ergens kan opzoeken of dat iemand het wel weet. Jaaaaaaaaaaaa, PUF, Frans...zeg nog eens iets over Juultje ridicuultje...de baas van de telegraaf...vast geen dommerik, is een hele populaire krant...

ChilaE  
28 jan 2010 20:23
Hé Wen, hoe wist je dat? Zeker bij de laatste 500 gezien of zo..ja,. leuk hè, al het geklep!! Altijd gezellig!

Bye, alle schone lieden van de lage en hoge landen...de nacht is op handen...laten we niet in geraaskal verzanden...Frans...waarom moet ik nu opeens aan jou denken..
_





_
Franslj.1  
28 jan 2010 20:28
Oh, dat is makkelijk zat, Chila... je denkt waarschijnlijk aan 'verzanden', omdat je gisteren nog in de 'drek' van paarden stond, voel je nu behoefte aan 'brandend zand'.. Gek, hé.. moet ik in ene aan Anneke grönloh denken.... :grin: :grin: :grin:

Wenny-m  
28 jan 2010 20:32
Ik had in den beginne al bij je artikel gereageerd en mijn mailbox staat roodgloeiend, betreffende dit artikel.
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 20:37
O ja.. dat heb je dan, ha ha, kun je het goed in de gaten houden, heb je geen warskebrrrrrrrrrt nodig...

ChilaE  
28 jan 2010 20:41
Ja, dat bedoel ik, wauwel de wauwel, een mooie demo, Frans, dank!!! Gister was de grond bevroren maar vanmdaag stond ik inderdaad in de drek. En net zah ik alleen Wenny staan en nu sta jij er opeens voor, het spookt hier, ha ha ha!! Dus Wenny, dat andere bericht was voor jou...brandend zand en nergens waaaaaaaaaaaaaaaater...wat een ellende moet dat geweest zijn...leeft die nog, die dame Grönloh (of hoe schrijf je dat? Ga niet weer helemaal naar beneden scrollen om te kijken, ja, weet het "end" en"home", maar toch..), goed. daag.
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 20:43
Nee, Knor, paardenbeifstuk is helemaal FOUT. Eiegenlijk is alle biefstuk fout, maar ja...beter mensen eten, sole Green of hoe heet het, die film, weet je nog? (oudje..)

Evdh.1  
28 jan 2010 22:23
Hoi Chila, ik denk ook niet dat je vervlakt, maar de ene mens is de andere niet. Ik ken zelfs nog mensen van bijna 90 die nog aktief zijn en midden in het leven staan, waar ik veel bewondering voor heb. Maar er zijn ook mensen van net 70 die echt oud zijn en vervlakt.
Ik denk ook dat meeste ouderen niet vlakker worden maar emotioneler en menselijker en met heel veel levenservaring. Op m'n werk kom ik dagelijks in contact met dit soort mensen en ik vind het heerlijk om naar hun verhalen te luisteren. Nee, voor mij zijn ouderen zeker niet vlak en ik ben ook al 60 ha..ha..
groetjes van Evelien
_





_
ChilaE  
28 jan 2010 22:46
Evelien, dank je voor je reactie, ja, ik denk ook dat het erg per mens verschilt, maar in het algemeen niet over het geheel zo is, dat "vervlakken", wel op stukken, milder, makkelijker, onverschilliger enz, het zou ook wel vreemd zijn als je op je 80e nog precies bent als 20, na al je levenservaring..maar ik ben geheel gerust gesteld hier...het gaat allemaal reuze mevallen, gelukkig...

Truste hoor!!

JaAlweer.1  
29 jan 2010 10:52
Uit de grond vanmijn hart kan ik je vertellen dat ik met het klimmen der jaren ...verzorgender. liedevoller, vriendelijker, en rustiger ben geworden namate er meer en meer tegenslag in mijn leven kwam
op 4 jarige leeftijd overkwam mij iets naars ...iedere volwassene uit mijn omgeving dacht dat ik al afgeschreven was voor de maatschappij nog voor ik er een aandeel inhad kunen nemen ..toen besefte ik al dat mijn leven een vechtend leven zou worden...ik werd hard tegen alles en iedereen..achteraf verbaasd het me nog dat ik een normaal liefdevol en harmonieus leven met mezelf heb kunnen leven...nu ben ik wat ouder en kijk ik terug met trots op mezelf ...ik heb bewezen mens te zijn ..met doorzettingsvermogen dwars door de stroom heen..
nee niet vlakker ..maar wel srtijdlustig actief en ondernemend
_





_
ChilaE  
29 jan 2010 11:03
Annelies, goedemorgen en dank voor die openhartige bijdrage! Tjonge, vanaf je vierde al moeten vechten...wat fijn dat het zich dan zo allemaal ontwikkeld heeft en dat je met een goed gevoel kunt terug kijken! Daar zul je dan wel het nodige voor hebben moeten doen...maar met het stijgen der jaren zijn de goede dingen meer ontwikkeld en de kwade zaken achter je gelaten...

Heb een fijne dag!

GerdasArt  
29 jan 2010 22:33
Chilae...ik ben 63...en ik voel me niet vlakker....soms een beetje gelaten....maar dan pep ik mezelf op van....kom op Gerda!...je hebt je viool..je zit op gymnastiek ,je schildert...je houdt van muziek...allemaal leuke dingen dus ,waar je als oudje(ahum ......jong oudje) van kunt genieten...wel worden de dingen anders...wat je vroeger geweldig vond ,kan ineens niet meer zo interessant zijn...maar er komen andere dingen voor in de plaats...dus als oudje niet achter de geraniums gaan zitten!!!...maar leuke dingen doen.
groetjes Gerda
_





_
ChilaE  
30 jan 2010 15:28
Gerda, ben je op die foto die erbij staat ook 63? Beetje gelaten, ja, wellicht in de trant van "Seen it, done it"...en sommige dingen niet meer leuk, ja, ken ik, vroeger vond ik stappen het einde nu taan ik er niet meer naar, bv. En inderdaad doe je een hoop leuke dingen! Fijn, dat je dat nog kunt doen en ook doet!

Fijne dag!

Ofsen  
30 jan 2010 16:17
nee ik ben ook niet vlakker geworden. maar ik ben nog gezond heb geen medicijnen dus ik ben de koning te rijk. emotioneel ben ik altijd geweest. kan tranen laten lopen bijvoorbeeld toen Noortje Mary Poppins gewonnen had. omdat we op onze leeftijd heel veel al hebben meegemaakt veel zijn verloren kun je inderdaad vervlakken of misschien beter gezegd wat stoicijnsers tegen de dingen aankijken. iets minder rebels, jij? fijn weekend.
_





_
ChilaE  
30 jan 2010 17:31
René, ik ben iets minder rebels, nog net zo emotioneel als altijd, maar over sommige dingen haal ik wel makkelijker mijn schouders op, dingen van de buitenwereld, uiterlijke dingen, die vroeger relevant leken...aan de andere kant meer ge4voel voor dingen gekregen inderdaad door verliezen e.d., meer invoelingsvermogen door meer ervaring..fijn dat je nog zo gezond bent, geen pillen enz...houden zo!! Niets zo afschuwelijk als fysieke teloorgang terwijl je nog zo veel wilt..

Fijne avond!!

GerdasArt  
30 jan 2010 17:48
ja Chilae...op die foto ben ik 63.....mijn vriend heeft deze gemaakt tijdens een uitstapje naar Maastricht
maar ik heb nog heel veel zin in allerlei leuke dingen hoor!
groetjes Gerda
_





_
ChilaE  
30 jan 2010 18:19
Jeetje zeg, je lijkt wel 40!!! Ik heb er even op je profiel naar gekeken (is daar wat groter) maar wat lijk je jong joh!! Als je je voelt zoals je eruit ziet kan ik me indenken dat je nog een hoop te doen hebt, ja!! Veel plezier ermee in elk geval, ga zo door, zou ik zeggen!! Doeidoei!!

GerdasArt  
30 jan 2010 18:32
Chilae...ik heb er altijd heel jong uitgezien....toen ik 20 was,dacht iedereen dat ik 14 was...misschien gaat alles bij mij langzamer...en ik ben klein en tenger gebouwd en dat scheelt natuurlijk.....bedankt voor je compliment .....in ieder geval is dat wel leuk om te horen ,nietwaar?
groetjes Gerda
_





_
ChilaE  
30 jan 2010 18:37
Tuurlijk leuk om te horen, hoe ouder, hoe leuker omn te horen dat je er jong uitziet! Ik denk dat klein en tenger zeker meespeelt daarin ja, nou, fijn toch?? Als je er ook nog gezond bij blijft (waar je meer aan hebt, natuurlijk) is het helemal voor de bakker! Lekker genieten van je vriend en het leven!! Fijne avond!

Agaaths-weblog.1  
31 jan 2010 19:38
Bijna 48, wat doe jij hier als jong bloempje bij al deze oudjes,
over 15 jaar praat je misschien anders, dan ben je 'n stuk rustiger (denk ik hoor). Als je jong bent denk je nog weinig over het leven na, dat is toch wel heel anders op mijn leeftijd, je hebt alles zo'n beetje meegemaakt, maar je wilt meer veel meer voordat het te laat is natuurlijk. Het is allemaal anders naar gelang je ouder wordt, je denkt er wat makkelijker over. Wat vandaag niet kan, komt morgen wel, het is allemaal niet meer zo nodig, maar vlakker, dat kan ik niet zeggen!, wel anders, je krijgt een andere kijk op het leven, je wilt steeds meer, maar alles op z'n tijd!
_





_
ChilaE  
31 jan 2010 22:34
Nou Agaath, jullie lijken helemaal net oud, ik voel me hier prima thuis, wellicht ben ik zelf een oude zeur, zou zo maar kunnen :grin: Maar ik zal het gaan beleven over 15 jaar (hope not) alhoewel je dan weer kunt mekken dat ik een jonkie ben omdat die 15 jaar niet verdwijnt, natuurlijk. Sprak vandaag een man van over de 90 die vond dat die jonkies van in de zestig maar zaten te zaniken over pijntjes, nou, toen HIJ zo jong was sprong hij nog rond...Ik heb de indruk dan men naar mate men ouder wordt, denkt dat hij jonger was dan hij was, op andere leeftijden... Slaap lekker!!

Jobenthe  
01 feb 2010 23:28
Nou, ik voel me echt niet vlakker worden nu ik 57 ben. En ik denk ook niet dat ik dat ga worden straks. Emoties zijn mog hetzelfde als puntje bij paaltje komt en hoogte- en laagte punten net zo. Misschien iets wijzer geworden door levenservaringen en wat meer mijn eigen kracht ontdekt? Maar verder nog gewoon mijzelf. liefs van J.
_





_
ChilaE  
02 feb 2010 08:40
ja Jopie...zo had ik het ook in gedachten...fijne dag hoor!!!

BoRo.1  
07 feb 2010 16:58
een buik van een 118 kilo zware man is ook geen oplosisng, het is immers nooit goed ! Was ik maar wat vaker vlakker !
_





_
ChilaE  
07 feb 2010 17:21
Ja, Bart, kan me iets voorstellen bij je wens, dan...alhoewel je tekst wel grappig is, op zich.. :grin:

Fijne avond gewenst voor jou! Lekker vlak op de bank liggen..!

UniqueColour  
17 feb 2010 17:48
Hi ChilaE,
vandaag even een bezoekje aan jou gebracht. Heb zo weinig tijd de laatste tijd....
Dit stukje sprak me meteen aan. Volgens mij vervlakken ouderen zeker niet. Als ik mijn opoe bv. vergelijk met ouderen van nu, komt dat denk ik ook door deze tijd van pc, krant en tv. Mensen van vroeger hadden ook hun levenslessen gehad, maar werden niet gewaardeerd, omdat ze niet van 'onze" tijd waren. Moderne ouderen denken veel meer mee, omdat ze bij blijven door bovenstaande en hun levenswijsheid daaraan aanpassen.
Zelf zou ik ook niet terug willen in mijn tijd. Die onzekerheid. Prestatiedrang. Zorgen over je uiterlijk.
Door de tijd leer je zoveel, wat echt belangrijk is en niet. Ook ik heb met ouderen gewerkt in een verpleeghuis. Van deze mensen kon je zoveel leren, maar ik was toen tegen de dertig en jongere collega's begrepen hen vaak niet en betuttelden hen.
Het is juist fantastisch om met grote leeftijdsverschillen in elkaar geïnteresseerd te zijn.
Zelfs op deze club, waar we allemaal "oudere jongeren" zijn, valt er veel meer te beleven dan op andere clubs met alleen jonge gasten, die met dingen bezig zijn, die zo nutteloos zijn. De talenten die je hier ziet van mensen, die dat pas later bij zichzelf hebben ontdekt...
Nee hoor; hoe ouder hoe wijzer ipv gekker!
_





_
ChilaE  
18 feb 2010 16:25
Hallo Lijdia, leuk dat je er weer eens was en dank voor je uitgebreide bijdrage! Maar "oudere jongeren"? Eh..."jongeren" is voor mij toch rond de 20 en dat is hier ver te zoeken, gelukkig, want inderdaad: houden zich met heel andere dingen bezig...

Gizmoenbeertje  
28 mrt 2010 22:05
Ik blijf gewoon reageren zoals ik wil reageren.... vroeger dacht ik altijd dat de dingen zwart of wit waren... was een mens van uitersten maar later heb ik een soort veelkleurigheid ontdekt wat mij zeer frutreerde maar tegelijkertijd ook weer veel ruimte gaf... de dingen zijn niet allemaal van uitersten maar veel veelkleuriger dan wij allemaal weten of denken.... of ben ik aan het raaskallen?????
_





_
ChilaE  
29 mrt 2010 08:42
Ha Lia, lijkt me niet, raaskallen, er zijn nuances...